středa 27. března 2013

Domácí šunka

Domácí šunka je věc o které každý nakupující sní, ale málokterému se do toho chce.
Není to totiž jen tak. Příprava sice není náročná, ale vyžaduje čas


Začneme tím, že si koupíme maso. Může být vepřový, kuřecí a vlastně asi i hovězí
Vždycky dělám šunku z kuřecích prs, teď jsem se však pustila do pravé šunky, teda z vepřové kýty

Maso si očistíme od všech blanek, tuku apod. a nakrájíme na kousky zhruba 1- 1,5 cm


Momentálně jsem dělala z půl kila, ale optimální je kilo masa, tudíž dám recept na 1 kg

1 kg kýty nebo kuř.prsa
asi 10 g moučkového cukru
asi panák vody
2,5% rychlosoli tj. 25 g, já používám Praganda( v Brně jde koupit v drogerce na Orlí asi za 25 Kč)
koření dle chuti, dávám asi 4 stroužky česneku

Rychlosůl může být nezdravá, samej dusitan, ale bez ní budete mít jen vařené zašedlé maso a ne krásnou růžovou šunku. vyzkoušela jsem na vlastní kůži

Maso se všemi přísadami pěkně dlouze promícháme aspon 20 minut


Uložíme do ledničky do druhého dne. Druhý den zase pěkně promícháme, aspoň 10 minut


Další den maso vytáhneme, trochu masa podrtíme tyčákem, nebo pomeleme v mlýnku, to podpoří spojování masa
Maso nandáme do sáčku do šunkovaru. V Brně jde koupit na Kasa. Měla jsem je poprvé, předtím jsem se bez nich obešla. Teď mi je manžel vyzvedl po vyčerpávající cestě z práce, jelikož to měl při cestě a je to tlustší než mikroten, asi jako sáčky se zipem.


Trošku s tím poboucháme, aby si to sedlo, zamotáme a nandáme do šunkovaru. pokud nemáme šunkovar, tak si vystačíme s uříznutou petkou



Pěkně zapružinujeme, zavíčkujeme a vaříme na každý kilo masa asi 1,5 hod v mírném bublinkovém varu na nejmenším plamínku, kdy to jen pouští nahoru minibublinečky


Vytáhneme, necháme vychladnou a vyklopíme



Musím podotknout, že kuřecí mi lépe držela při sobě, a šla lépe krájet

Žádné komentáře:

Okomentovat